Dacia – 15 години в Европа

/ Ретро

Новата автомобилна ера на север от Дунава започна през 2005 – с първия Logan

Dacia посреща 15-годишен юбилей от новата си, френска ера като един от най-проспериращите европейски брандове и своебразeн флагман на масовите автомобили в Европа, в света, а разбира се и - в Renault Group. А в началото, през 2005, когато се появи първият от новите румънски модели, въобще не е имало идея дачиите да се продават в Западна Европа. Те бяха насочени към бедните източноевропейски и северноафрикански пазари и никой но мажеше да си представи последвалия триумф.  Първият Logan бе замислен като „кола за 5000 евро“. Беше по-скъпичък поне с 1000, но все пак наложи стандарта на новия източноевропейски low cost.

В основата му лежеше модифицирана платформа от Clio, със здрави, непретенциозни атмосферни двигатели и никакви прищевки в интериора. Здравиян и вместителен седан обаче имаше простор за семейно ползване, бе надежден и икономичен, справяше с разбитите посткомунистически пътища и бързо става звезда на т.-нар. „периферни пазари“, сред които и нашият. А от тях тръгна и към свеовна експанзия към Африка и Латинска Америка.

И когато дойде голямата криза от 2009-а удари и „часът на Dacia“. Тогава в Западна ЕВропа държавите даваха премии „ново за старо“, за да подтикнат пазара и иконимиката и Dacia нахлу в Германия, Франция, Испания. Всъщност в онази ситуация скромното румънско подразделение на практика спаси Renault Group.

После дойде и разширяването на гамата с Duster. Румънската фирма стана пълноценен автомобилен бранд със сравнително разгърната гама от продукти, стабилен имидж и постоянене стремещ за пазарна експанзия по света и изкачване нагоре по стъпалата на автомобилната йерарахия.

Основните етапи в тази еволюция са определени от авторитетното френско списание l’Automobile Magazineпо следния начин.

 

1999

Сделката с която Renault, закупи постсоциалистическата Dacia. По това време тя бе закъсала, произвеждаше модели, създане през 60-те години на ХХ век, заводът бе архаичен, а имиджът – катастрофален. Идеята на тогавашния шеф на Renault е била „да се предложи най-ветината триобемна лимузина в света. По-късно, когато бе създадена общата евроепйска валута, тази идея се конкретизара като „кола за 5000 евро“.

2005

Първият модел от новата ера – Logan. Дизайнът бе приет по-скоро с разочарование, но машината показа здравина, надеждност и прилична динамика за парите си. В България повярваха в нея, след като доста машини поработиха като софийски таксита.

2006

Появи се по-утилитарната комби версия, Logan MCV, която намери добър прием при дребния бизнес и разшири територията на успеха.

2008

С лансирането на Sandero вече ръмунската фирма стана пълноценен бранд, а хечът, ползващ обща платформа с Logan разшири георгафията н успеха и към Западна Европа – и мам обичат инските цени, но отделният багажен обем им пречи. 

2010

Дойде часът на Duster. Той се вписваше в вълната на кросоувърите, като предлагаше добра всъдеходност. Не беше особено евтин, но все пак бе доста под конкурентните модели. Набързо стана истински бестселър. 

2017 Второ поколение на Duster вече го направи хит и в Западна Европа, а Dacia се катери все по-нагоре в класацията по продажби и на най-визскателните пазари. И историята продължава – за Dacia наистана всяка криза е възможност.

Назад



Коментари